Iedere jongere heeft iemand nodig die écht naast ze staat. Niet als hulpverlener, maar als vertrouwd persoon uit het eigen leven: een JIM - Jouw Ingebrachte Mentor. Dat kan een tante zijn, een buurman, een sportdocent of een vriend van de familie. Een JIM biedt steun, denkt mee en blijft betrokken. Voor professionals betekent samenwerken met een JIM vaak een andere manier van kijken en doen. Met deze vier tips kun je meteen aan de slag.
Wees creatief
De vraag “wie zit er in je netwerk?” levert vaak weinig op. Jongeren denken dan aan familieleden of aan een vaste kring, terwijl er juist buiten die kring waardevolle personen kunnen zijn. Draai de vraag eens om:
- Wie mag er iets over jou zeggen?
- Wie bel je als het moeilijk is?
- Bij wie voel je je gehoord?
Door zo te zoeken, kom je vaak uit bij mensen die écht belangrijk zijn voor de jongere - en die een natuurlijke rol als JIM kunnen vervullen.
Neem de keus van de jongere serieus
Soms komt er een JIM in beeld waarbij je als professional twijfels hebt: is deze persoon wel veilig? Belangrijk is om de keuze van de jongere serieus te nemen. Ook als jij twijfels hebt, kan dit toch de persoon zijn naar wie de jongere toe gaat in moeilijke momenten.
De sleutelvraag is dan: wil deze JIM met mij samenwerken? Als dat zo is, kan er een waardevolle verbinding ontstaan en kan de JIM onderdeel worden van het gesprek. Zo voorkom je dat de jongere met zijn of haar zorgen alleen blijft.
Praat erover
Het vinden en samenwerken met een JIM maakt je werk niet per se gemakkelijker. Integendeel: soms roept het vragen of zorgen op. Daarom is het belangrijk om erover te blijven praten n de werkbegeleiding, in de intervisie en casuïstiek, met de JIM en met de jongere. Door open te zijn over wensen en zorgen, voorkom je misverstanden en bouw je aan vertrouwen en samenwerking.
Help de jongere hulp te durven vragen
Een vertrouwensband met jou als professional is belangrijk, maar maak jezelf niet onmisbaar. Het doel is dat de jongere leert bij iemand uit het eigen netwerk aan te kloppen als dat nodig is. Stimuleer ze om bewust te kiezen: wie vertrouw jij en mag iets tegen of over jou zeggen?
Als jongeren leren om hulp te vragen, hoeven ze hun zorgen niet alleen te dragen. Dat versterkt hun veerkracht en vergroot de kans dat er in de toekomst minder langdurige professionele hulp nodig is.
Meer weten?
Wil je meer verdieping, inspiratie of praktische tools om met JIM’s te werken? Op deze JIM-pagina vind je achtergrondinformatie, filmpjes en ervaringen van andere professionals.